تجمع ایرانی‌های ساکن کانادا در حمایت از اعتراضات خوزستان

«راه مبارزه با ستمگر در خشم ما و به خاطر سپردن است. قربانیان این سال‌های سیاه را فراموش نکنیم.»

شماری از ایرانی‌های ساکن تورنتو به همراه خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراینی، در حمایت از اعتراضات مردم خوزستان تجمع کردند.

در این گردهمایی، حامد اسماعیلیون به سخنرانی پرداخت و با یادآوری شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی، کشته‌شدگان اعتراضات دی ماه ۹۶، کشتار معترضان آبان ۹۸، شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به کولبران کرد، کشته‌شدگان درگیری نیروهای سپاه با سوخت‌بران بلوچ، از دست رفتن خدمه کشتی سانچی، اعدام نوید افکاری و روح الله زم؛ درگذشت جوانان خوزستانی را که به دلیل اعتراض به بی‌آبی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند، گرامی داشت.

اسماعیلیون با نام بردن از مصطفی نعیماوی، قاسم خضیری و هادی بهمنی و برخی دیگر از جان‌باختگان که با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند، گفت: «خوزستان تنها نیست و ما قاتلین را می‌شناسیم و این دادخواهی باید ادامه پیدا کند.» 

وی در این باره گفت: «راه مبارزه با ستمگر در خشم ما و به خاطر سپردن است. قربانیان این سال‌های سیاه را فراموش نکنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض به بحران آب، مدیریت ناکارآمد آن در استان خوزستان و فقر گسترده از حدود یک هفته پیش آغاز شده است. گزارش‌های رسیده از منابع محلی حکایت از آن دارد که مردم معترض شهرهای اهواز، خرمشهر، بستان، هویزه، سوسنگرد، ماهشهر، دزفول، کرخه، شادگان، رامهرمز، ماهشهر، کوت عبدالله، شوش، حمیدیه، رامشیر، ویس، ایذه و شهر جراحی به خیابان‌ها آمدند و علیه وضع موجود و مسئولان شعارهایی سر دادند. در این شعارها رهبر و نظام جمهوری اسلامی نیز هدف قرار گرفتند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در برخی شهرها با برخورد خشونت‌آمیز قصد داشته‌اند تجمعات را برهم زنند و مردم را پراکنده کنند و در مواردی تیراندازی به سوی مردم گزارش شده است. همچنین گزارش‌های غیررسمی از کشته‌شدن و زخمی شدن چندین معترض خبر می‌دهد.

با این حال نیروهای وابسته به سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات سعی دارند تا اعتراضات را به نیروهای تجزیه‌طلب یا سازمان مجاهدین خلق منتسب کنند که البته با واکنش شدید افکارعمومی مواجه شده است.